Voor de aankoop van consumentenproducten oriënteren veel consumenten zich online. Ze stellen vragen in fora of op sociale media en vaak ontstaan hier gesprekken tussen oriënterende klanten en bestaande klanten die vertellen over hun ervaringen. Door middel van topic detection en sentiment analyse op social media en forums kunnen wij bepaalde onderwerpen voor je identificeren en zo de behoeftes van je potentiële klanten in kaart brengen. 

 

Wat is er allemaal mogelijk?

Zo kan worden vastgesteld waar mensen onzeker over zijn en wat voor vragen ze eventueel nog hebben voor de aankoop van een product. Hiermee kan bijvoorbeeld een gerichte FAQ ontwikkeld worden, die antwoord geeft op vragen die echt leven bij consumenten.

Ook kunnen wij vaststellen welke woorden en terminologieën oriënterende klanten gebruiken, zodat in marketingcommunicatie de juiste doelgroep op de juiste wijze wordt aangesproken en overtuigd. 

Een andere toepassing is het in kaart brengen met welke concurrerende producten jouw product vaak genoemd wordt in conversaties. Door middel van netwerkanalyse kan in kaart gebracht worden wat directe concurrenten zijn door de ogen van de consumenten. Dit werkt niet alleen in markten die je al heel goed kent, maar juist ook in nieuwe markten waar nog weinig kennis over is.

 

Wil jij dit ook?

Ben je nieuwsgierig geworden hoe je met behulp van onze orientation stories inzicht kunt krijgen in het aankoop- en beslisproces van je consumenten en wat hun overwegingen zijn? Wieke helpt je graag!

Wieke Selten
Wieke Selten helpt je graag verder Neem contact op