07/09/2015


7/9/2015
Blog 2 in een reeks van 4.

Niels Bohr zei ooit: “Prediction is very difficult, especially if it's about the future.” Toch zijn er maatregelen die een logistiek manager kan nemen om meer grip te krijgen op de toekomstige vraag. In deze blog ga ik daar op in, waarbij ik me in het bijzonder richt op de vraag naar reserveonderdelen.

Allereerst is een goede administratie cruciaal. Dit lijkt een open deur, maar toch zijn er bedrijven die dit niet op orde hebben. Denk aan:

  • Zijn de verschillende vraagsoorten (vervangingsvraag in magazijnen, vraag voor correctief en vraag voor preventief onderhoud) onderscheiden in de gegevens?
  • Is geadministreerde vraag echte vraag of worden parts die meegenomen worden door engineers en niet worden teruggebracht ook als ‘vraag’ gezien?
  • Is de installed base (de machines die geserviced worden met de parts) bekend?
  • Is van alle machines in de installed base bekend waar ze staan en uit welke onderdelen ze bestaan?
  • Is er reden om aan te nemen dat het vraagpatroon afwijkt wegens lokale omstandigheden (bijv. door zand in machines, klimaatomstandigheden of wijze van gebruik)?

Ten tweede is meer grip mogelijk door bij de vraag voor gepland (preventief) onderhoud gebruik te maken van het feit dat je weet wanneer dat onderhoud gaat plaatsvinden, zodat je daarop met de voorraden kunt anticiperen.

Ten derde kan door gebruik te maken van de juiste methode van forecasten doorgaans nog veel worden gewonnen. Daarbij loont het overigens wel de moeite om de vraag voor preventief onderhoud uit de data te halen alvorens het vraagpatroon te bepalen.

 

Overige blogs in deze reeks:

Blog 1 - Voorraden: Wat is de optimale balans tussen kosten en beschikbaarheid?

Blog 3 - Voorraadmanagement voor reserveonderdelen

Blog 4 - Hoe kan ik nog verder besparen op kosten voor reserveondedelen?

Bram Kranenburg
Bram Kranenburg helpt je graag verder Neem contact op